Test sprawdzajacy jakość nauczania przedmiotu audycje muzyczne w klasie V.
BADANIE JAKOŚCI NAUCZANIA AUDYCJE MUZYCZNE – KLASA V
1. Która z podanych definicji ukazuje budowę okresową, a która ewolucyjną zasadę kształtowania a)………………………...........................polega na rozwijaniu 1 lub kilku motywów przekształcanych melodycznie i rytmicznie przez cały utwór b)…………………..............................................składa się z 2 zdań: poprzednika i następnika. Zdania składają się z fraz, a frazy z motywów
3. Andante i moderato to tempo a) szybkie b) wolne c) umiarkowane
4. Wolne tempa określa się za pomocą następujących oznaczeń a) allegro, presto, vivace b) adagio, lento, largo
4. Crescendo i diminuendo, forte i piano to zjawiska dotyczące: a) dynamiki b) kolorystyki c) artykulacji
5. Nazwij grupy instrumentów odpowiednimi nazwami np. perkusyjne , strunowe szarpane, strunowe smyczkowe, dęte drewniane, dęte blaszane a)skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas………………………………………… b)bęben, talerze, tamburyn, kastaniety…………………………………………….. c)kotły, ksylofon, dzwony, wibrafon…………………………… d)harfa, gitara……………………………………………………… e)trąbka, puzon, róg, tuba………………………………................... f)flet, klarnet, obój,fagot……………………………………………
6. Solowy śpiew o charakterze popisu wyrażający uczucia bohatera opery to: a) aria b) recytatyw
7. W tym roku obchodzimy: a) 80 rocznicę urodzin Marii Callas b) 60 rocznicę śmierci c) 80 rocznicę śmierci
8. W jakich latach żył J. Kurczewski: a) 1930-1995 b) 1924-1980 c) 1924-1995
9. Kto napisał Missa Pappae Marcelli: a) Orlando di Lasso b) G. P. da Palestrina c) J. de Pres
10. Najwybitniejszym polskim kompozytorem średniowiecznym jest: a) Mikołaj z Radomia b) Piotr z Grudziądza c) Wacław z Szamotuł
11. W którym roku Jerzy Kurczewski założył Poznańską Szkołę Chóralną: a) 1953 b) 1957 c) 1956
12. Toccata i fuga d-moll J.S. Bacha jest przykładem muzyki: a) monofonicznej b) homofonicznej c) polifonicznej
13. Najstarszą polską pieśnią religijną pochodzącą z XIII wieku jest: a) Breve regnum b) Gaude Mater Polonia c) Bogurodzica
14. Napisz z jakich tańców składała się suita barokowa …………………………………………………………………………………..
15. Uzupełnij poniższe definicje następującymi wyrazami: monofonia, homofonia, polifonia a)…………………………to faktura, w której głównej melodii towarzyszy akompaniament harmoniczny b)……………………………to faktura 1 głosowa bez żadnego akompaniamentu c)……………………………to faktura, w której następuje równoczesne prowadzenie 2 lub więcej samodzielnych linii melodycznych
16. Z podanych form podkreśl formy polifoniczne a) opera, toccata, polonez c) fuga, symfonia, nokturn b) pieśń, kanon, etiuda d) mazurek, inwencja, sonata
17. Jakie to formy muzyczne np. allegro sonatowe, rondo, wariacje a)……………………............................ to utwór składający się z tematu i jego opracowań b)……………………........................... to utwór w którym stale powtarzająca się melodia (refren) jest przeplatana kupletem lub łącznikiem c) .........……………………..to utwór składający się z ekspozycji, przetworzenia i repryzy.
18. Madrygał i chanson to świeckie formy charakterystyczne dla: a) renesansu b) średniowiecza c) baroku
19. Charakterystycznymi formami religijnymi w okresie renesansu są: a) pasja i oratorium b) motet i msza c) kantata i dramat liturgiczny
20. Chorał gregoriański rozwijał się w : a) średniowieczu b) renesansie c) starożytności
21. Obrazki z wystawy M. Musorgskiego i Suita Peer Gynt E. Griega to przykłady muzyki: a) programowej b) absolutnej
22. Przyporządkuj kompozytorów do poszczególnych epok (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, współczesność) a) Mikołaj z Radomia, G. Dufay, G. Machaut ……………………………………………………….. b) F. Chopin, F. Schubert, A. Dworzak, ………………………………………………………….. c) Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Orlando di Lasso, G. Palestrina…………….............. d) J.S.Bach, G.F. Haendel, A.Vivaldi, A. Corelli………………………………………………… e) W. Lutosławski, K. Penderecki, A. Koszewski, ………………………………………………. f) L. van Beethoven, W. A. Mozart, J. Haydn…………………………………………………….
23. Muzyka instrumentalna, która zawiera treści pozamuzyczne, opisuje przyrodę lub zainspirowana jest dziełem literackim lub malarskim to: a)muzyka absolutna b)muzyka programowa
24. Symfonia g-moll W. A. Mozarta to przykład muzyki: a) programowej b) absolutnej
25. Który z kompozytorów stworzył podstawowe rodzaje pieśni: a) F. Mendelssohn b) F. Schubert c) R. Schumann
26. Który z polskich kompozytorów napisał Śpiewniki Domowe – 12 tomów pieśni a) H. Wieniawski b) S. Moniuszko c) F. Chopin
27. Król Olch to : a) pieśń zwrotkowa b) ballada c) pieśń zwrotkowo-wariacyjna
28. Pieśń to: a) utwór instrumentalny na orkiestrę b) utwór wokalny z towarzyszeniem instrumentalnym 29. Eine kleine Nachtmusic Mozarta – wieczorna pieśń miłosna śpiewana na wolnym powietrzu to: a) suita b) serenada c) symfonia
30. Pieśń, która posiada takie samo opracowanie muzyczne w każdej zwrotce to: a) zwrotkowa b) zwrotkowo-wariacyjna c) pieśń przekomponowana
31. Pieśń, która w każdej zwrotce ma inne opracowanie muzyczne to: a) pieśń zwrotkowo-wariacyjna b) pieśń przekomponowana c) pieśń deklamacyjna
32. Która forma jest charakterystyczna dla liryki instrumentalnej w romantyzmie: a) wariacje b) aba c) rondo
33. Utwór wokalno-instrumentalny z akcją sceniczną to: a) symfonia b) opera c) pieśń
34. Co poprzedza spektakl operowy a) uwertura b) intermezzo
35. Opera buffa to: a) opera poważna b) opera komiczna
36. Aria i recytatyw to: a) instrumentalne partie solowe b) wokalne partie solowe
37. Muzyczna deklamacja tekstu informująca o przebiegu akcji to: a) aria b) recytatyw
OPRACOWAŁA KATARZYNA KUZARA |